The Gospel of John
Chapter I
Verse 45
Evenit autem, ut quemadmodum Andreas Simonem fratrem attraxerat, ita Philippus iam laetus magisterio Iesu, quum reperisset Nathanaelem, quem noverat incredibili desiderio teneri Messiae venturi, et ob hoc in Legis ac Prophetarum oraculis diligentissime observare solitum, unde et quando esset venturus, ut illi gaudium, quo totus gestiebat, communicaret, dicat*: Invenimus verum illum Messiam, de quo Moses scripsit, quod esset exoriturus Propheta ex Israelitico genere, et de quo Prophetarum vaticinia tam multa cecinerunt. Is est Iesus filius Ioseph Nazarenus. Nam id temporis Iesus ab omnibus adhuc credebatur filius Ioseph, et huius nomine notior erat quam Mariae matris. Deinde Nazaraus vulgo dicebatur, non quod illic natus esset, quum Bethlehem illius cunabulis sit consecrata, sed quod illic a puero cum parentibus versatus sit, et educatus.
Verse 46
Hoc ubi audivit Nathanael, favet quidem laetissimo nuntio, sed offenditur scrupulo, quem illi tacite movebat prophetia, quae palam promittit Christum exoriturum e Bethlehem: cupiens ergo certius edoceri, dicit Philippo: Num a Nazareth potest aliquid boni exoriri, cuius non meminerunt Prophetarum oracula? Hunc nodum quum ipse Philippus, rudis adhuc, et praeter simplicem fidem nihil habens, explicare non posset, invitat eum ad fontem ipsum, non dubitans quin viso et audito Iesu, statim sit crediturus: Si dubitas, inquit, mihi credere, veni ipse, et vide.
Verse 47
Iesus autem, qui nondum miraculis editis inclaruerat, ut cognitione rerum occultarum subindicaret divinam virtutem suam, conspicatus Nathanaelem venientem ad se, prius quam esset per Philippum de illo admonitus, aut antequam esset ab illo appellatus, versus ad suos, demonstrato Nathanaele: Ecce, inquit, vere Israelita, in quo dolus non est. His verbis Iesus simul et collaudavit Nathanaelis simplicem credulitatem, et sincerum cognoscendi studium, cum hi, qui falso se iactabant Israelitas, calumniandi studio soleant esse curiosi.
Verse 48
Nathanael intelligens Iesum his verbis significare, se non latere colloquium, quod de ipso habuisset cum Philippo, et admirans, unde hoc ad illius conscientiam permanasset, nam Iesum nihil adhuc aliud suspicabatur esse quam hominem: unde, inquit, me nosti? Iesus autem evidentius etiam delcarans, se non latere quantumvis occultas hominum cogitationes: Priusquam, inquit, Philippus te vocaret, quum esses sub ficu, iam videram te. Colloquium fuerat duorum, neque quisquam erat arbiter, qui potuisset renuntiare. Locus expressus est, et in mysterio obiter notata est ficus, primae transgressionis conscia, unde discedant oportet, qui volunt Christum agnoscere. Ex his indiciis palam erat, et totius colloquii argumentum Iesu non ignotum fuisse: cuius tamen non refricat mentionem, ne verecundo, et simpliciter percunctanti, videatur exprobrare incredulitatem.
Verse 49
Haec simulatque audivit Nathanael, cui persuasum erat, soli Deo esse perspicua cordium secreta, et homine maius esse quod audiret, nihil iam offensus scrupulo de loci natalis vocabulo, plena fide testimonium reddidit Christo: Rabbi, inquiens, tu es ille Filius Dei, per quem Pater decrevit liberare populum suum: tu es ille Rex Israel, Prophetarum vaticiniis olim promissus.
Verse 50
Iesus tam pomtam et alacrem viri fidem, ac professionem tam Evangelicam libenter amplecetns, confirmat etiam Nathanaelis de se opinionem, et apertius iam indicans divinam naturam, ait: Ex hoc concepisti fidem, quod sim Messias ille promissus, et Rex Israel, quia dixi te mihi visum fuisse, tum quum esses cum Philippo sub ficu, atque ideo magnifice de me sentis. Videbis olim evidentiora signa: ex his crescet tua de me opinio.